Pomorze teraz korzysta z nowoczesnych, dwutorowych pociągów, które z powodzeniem kursują po lokalnych szynach. Można je spotkać m.in. na trasie obsługiwanej przez Pomorską Kolej Metropolitalną. Te zaawansowane technologicznie pojazdy kosztowały w sumie ponad 127 milionów złotych, ale są nie tylko wygodne dla pasażerów, ale także przyjazne dla środowiska i ekonomicznie efektywne.
Producentem tych składów jest Newag – firma z Nowego Sącza, a ostatnie z nich zostały uruchomione na torach 13 sierpnia 2024 roku.
Hybrydowe pociągi na trasie PKM
Dwa pierwsze zestawy dotarły do Pomorza w czerwcu 2024 roku, a kolejne dwa w sierpniu tego samego roku. Reprezentują one zupełnie nowy standard jakości na pomorskich torach. Jak podkreśla Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, dzięki zastosowaniu hybrydowej kombinacji silników elektrycznych i spalinowych w tych pojazdach, nie ma konieczności przesiadki między pociągami elektrycznymi a spalinowymi na odcinkach z różnorodną infrastrukturą kolejową.
Nowe rozwiązanie już zdaje egzamin. Pociągi, które kursują po zelektryfikowanej linii PKM z Trójmiasta do Kartuz, przełączają napęd na stacji Gdańsk Port Lotniczy. Proces ten trwa około minuty, czyli dokładnie tyle, ile zazwyczaj trwa regularny postój na peronie.